Deze
registers zijn niet raadpleegbaar. Wel kunnen er uittreksels uit de
registers of getuigschriften (bewijs van afstamming of van woonst)
worden aangevraagd voor genealogische, historische of wetenschappelijke
doeleinden. Deze kunnen wel slechts aan de aanvrager worden afgeleverd
mits schriftelijke toestemming van de persoon op wie ze betrekking
hebben of van één van zijn verwanten. Het koninklijk besluit voorziet
een duidelijke rangorde van de personen die hiervoor hun toestemming
dienen te verlenen:
De aanvrager moet bij de gemeente een verzoekschrift
indienen met de verklaring dat de gegevens enkel gebruikt zullen worden
voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden, met
vermelding van de eventuele publicaties waarvoor deze gegevens zullen
worden aangewend.
Het college kan bovendien aan de aanvrager alle
bijkomende inlichtingen vragen die vereist zijn om de gegrondheid van de
aanvraag te beoordelen.
Op 31 maart 2021 verscheen in het Staatsblad het Koninklijk
besluit van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten
van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS
aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Dit KB treedt in werking op 1 mei 2021.
Samen gelezen met art. 29 Burgerlijk Wetboek kan het regelgevend
kader voor opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand als volgt
worden samengevat:
Openbare akten:
Dit zijn de akten van overlijden van meer dan 50 jaar oud, de akten
van huwelijk van meer dan 75 jaar oud en alle overige akten van meer dan
100 jaar oud.
Eenieder kan een afschrift of uittreksel krijgen van een openbare
akte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de
akte werd opgemaakt. De afschriften en uittreksels kunnen zowel uit de
DABS als uit de oude papieren registers (indien niet opgenomen in de
DABS) worden afgeleverd. In functie van genealogische, historische of
wetenschappelijke opzoekingen draagt het afschrift of uittreksel het
opschrift "Afgeleverd voor genealogische, historische of
wetenschappelijke doeleinden". Wanneer het de oude papieren registers
betreft, mogen ook andere diensten van de gemeente dan de burgerlijke
stand de afschriften en uittreksels afleveren (bv. de gemeentelijke
archiefdienst).
Naast het doen afleveren van afschriften of uittreksels kunnen de
papieren registers van de burgerlijke stand, de tabellen en de bijlagen
met openbare akten eveneens ter beschikking gesteld worden van de
aanvrager. Het college van burgemeester en schepen beslist over de
nadere regels hiertoe (zo zou de gemeente er bv. kunnen voor kiezen om
enkel die papieren registers met openbare akten ter beschikking te
stellen die de gemeente heeft ingescand zodat het manipuleren van de
registers enkel door het eigen personeel gebeurt). Indien de openbare
akten zijn opgenomen in de DABS, mag de aanvrager in geen geval
rechtstreeks toegang krijgen tot de DABS voor de raadpleging van deze
akten.
Oude papieren registers met openbare akten worden ook raadpleegbaar
bij het Rijksarchief in zoverre de dubbels door de griffies van de
rechtbanken van eerste aanleg werden overgedragen en ze door het
Rijksarchief gedigitaliseerd. Wanneer openbare akten digitaal ter
beschikking staan op de website of in de leeszalen van het Rijksarchief
(zie voor een stand van zaken op de website van het Rijksarchief,
meestal werd er momenteel gedigitaliseerd tot ongeveer ca. 1910-1920),
hoeft de gemeente de oude papieren registers niet meer zelf ter
beschikking te stellen maar kan het college van burgemeester en
schepenen daar indien gewenst wel toe beslissen.
Niet-openbare akten:
Dit zijn de akten van overlijden van minder dan 50 jaar oud, de akten
van huwelijk van minder dan 75 jaar oud en alle overige akten van
minder dan 100 jaar oud.
Ter herinnering: de persoon op wie de akte betrekking heeft, zijn
echtgenoot of echtgenote, zijn wettelijk samenwonende, zijn wettelijke
vertegenwoordiger, zijn bloedverwanten in de opgaande of nederdalende
lijn, zijn erfgenamen, hun notaris en hun advocaat hebben sowieso recht
op een afschrift of uittreksel van een niet-openbare akte (wanneer de
akte een wijziging van de registratie van het geslacht bevat wordt dit
verder beperkt tot de persoon op wie de akte betrekking heeft, zijn
wettelijke vertegenwoordiger, zijn erfgenamen, hun notaris en hun
advocaat).
De raadpleging van niet-openbare akten van de burgerlijke stand
gebeurt enkel door het afleveren van afschriften en uittreksels door de
ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de akte werd
opgemaakt.
In functie van het bekomen van een afschrift of uittreksel voor
genealogische, historische of wetenschappelijke opzoekingen dient de
aanvrager een aanvraag in te dienen bij de gemeente met:
a. diens identificatiegegevens (voor natuurlijke personen naam,
voornamen, Rijksregister- of KSZ-nummer; voor rechtspersonen en
ondernemingen het ondernemingsnummer van de KBO; of voor buitenlandse
natuurlijke personen of rechtspersonen elk document dat de identificatie
verzekert)
b. de vermelding van de akten waarop de aanvraag betrekking heeft
c. een omstandige motivering en beschrijving van de genealogische doeleinden
d. de verspreidingsmiddelen van de resultaten van de opzoeking
e. de toestemming van alle personen op wie de akten betrekking hebben.
Indien de persoon overleden is of niet wilsbekwaam kan de langstlevende
echtgenoot of wettelijk samenwonende partner, of bij gebreke hiervan,
zijn wettelijke vertegenwoordiger, of bij gebreke hiervan, ten minste
één van diens afstammelingen in de eerste graad deze toestemming geven.
Indien de persoon die de toestemming moet geven minderjarig is, wordt
deze gegeven door diens wettelijke vertegenwoordiger. Indien de
aanvrager de contactgegevens niet kent van de personen die hun
toestemming moeten geven, kan hij bij de aanvraag een communicatie aan
deze personen toevoegen die de ambtenaar van de burgerlijke stand
doorstuurt in zoverre deze een gekend adres in België hebben. De
bestemmeling kan vervolgens al dan niet ingaan op het verzoek van de
aanvrager
f. de bevestiging van het feit dat de aanvrager zijn identiteit en
contactgegevens, in zijn hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke
in de zin van art. 4.7. van de GDPR (AVG) heeft meegedeeld aan de
persoon die de toestemming moet geven.
De afschriften en uittreksels kunnen zowel uit de DABS als uit de
oude papieren registers worden afgeleverd. In functie van genealogische,
historische of wetenschappelijke opzoekingen draagt het afschrift of
uittreksel het opschrift "Afgeleverd voor genealogische, historische of
wetenschappelijke doeleinden".
Je kan hier de schematische voorstelling raadplegen.