De motivatie van de gemeente om verwaarloosde woningen te registreren en te belasten bestaat uit een
aantal bezorgdheden omtrent de beschikbare woningen in de gemeente:
- Het is wenselijk dat het woningenbestand op het grondgebied van de gemeente maximaal
beschikbaar is en in goede staat blijft, gezien de stijgende vraag naar betaalbare en
kwalitatieve woningen.
- Een goed woonbeleid focust niet alleen op individuele woningen, maar ook op een
aangename woonomgeving voor elke inwoner:
- Verwaarloosde woningen maken het minder aantrekkelijk voor andere eigenaars in de
straat of in de buurt om hun woning te renoveren of te verbeteren.
- Verwaarloosde gevels in het straatbeeld doen de inspanningen van de gemeente om het
openbaar domein opnieuw aan te leggen of net te houden grotendeels teniet.
- Verwaarlozingen kunnen de voorbode zijn van verkrotting: een toestand waarin woningen
waardeloos of zelfs gevaarlijk zijn.

REGLEMENT BETREFFENDE DE REGISTRATIE EN BELASTING OP VERWAARLOOSDE WONINGEN PERIODE 2024-2025
Net zoals bij reglement op leegstand, zijn er diverse fasen in dit reglement, die daarin heel gedetailleerd zijn opgenomen (zie bijlage onderaan).
Kort samengevat gaat het over volgende stappen:
Fase 1: Registratie van verwaarlozing: de woning wordt beschouwd als verwaarloosd als
1° de water- of winddichtheid is aangetast en/of
2° de stabiliteit is aangetast en/of
3° essentiële onderdelen aan de woning die losgekomen zijn of dreigen los te komen en mogelijks gevaar kunnen betekenen voor de omgeving en/of
4° voorgaande gebreken met voorlopige of ontoereikende maatregelen werden verholpen.
Fase 2: Opname van de verwaarloosde woningen in het daartoe bestemde register
Fase 3: Kennisgeving van de registratie aan de eigenaar
Fase 4: mogelijkheid tot beroep tegen de registratie
Fase 5: Verwerking van het beroep:
§1. De administratie stuurt aan de indiener van een beroepschrift een ontvangstbevestiging.
§2. Als het beroepschrift onontvankelijk is, deelt het college van burgemeester en schepenen dit onverwijld mee aan de indiener.
§3. Het college van burgemeester en schepenen onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepschriften.
§4. Het college van burgemeester en schepenen doet uitspraak over het beroep
Fase 6: Indien geen beroep wordt aangetekend of het beroep wordt niet aanvaard, dan blijft de woning in het register staan.
Fase 7: Na 1 jaar wachttijd in het register, zal aan het eind van elk kalenderjaar de belasting op verwaarlozing worden geheven. Het tarief van de belasting bedraagt:
- 1.300 euro voor een woning het eerste jaar na 12 maand opname in het register
- voor de daaropvolgende jaren gelijk aan het resultaat van de volgende formule: het bedrag basisbelasting vermeld onder §1 vermenigvuldigd met X, waarbij X gelijk is aan het aantal periodes van twaalf maanden dat de woning zonder onderbreking opgenomen is in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen. X kan nooit hoger zijn dan 5.
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Fase 8. Bezwaarprocedure
De houder van het zakelijk recht kan beroep doen op een aantal gronden voor vrijstelling van de heffing. Deze kan je terug vinden in het volledige reglement dat je hier kan downloaden.